Καλώς ή κακώς, ξεκινάει μία περίοδος, που πολλοί μπαίνουν στη διαδικασία να αλλάξουν τα ελαστικά του αυτοκινήτου. Ιδού κάποια βασικά στοιχεία για να επιλέξουμε το σωστό ελαστικό…
ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ, μηχανολόγου μηχανικού
Καταρχάς, να σημειώσουμε πως αναβάλλοντας την αλλαγή ελαστικών δεν κάνουμε οικονομία καθώς ένα σετ σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο έχει διάρκεια ζωής περίπου 4 χρόνια ή 40.000km. Αν εμείς κρατήσουμε το ίδιο σετ ελαστικών 5 χρόνια ή 50.000km θα «εξοικονομήσουμε» ένα σετ μετά από 20 χρόνια ή 200.000km! Πιο πιθανό είναι να έχουμε αλλάξει αυτοκίνητο νωρίτερα, ενώ ταυτόχρονα η κυκλοφορία μ’ ένα σετ φθαρμένων ελαστικών εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους.
Πρώτο ερώτημα λοιπόν η διάσταση: Διατηρούμε ίδια ή αλλάζουμε; Αν αλλάζουμε καλό είναι να έχουμε υπόψη μας τον τύπο: Διάμετρος = 2 χ (πλάτος χ προφίλ/100) + (ίντσες ζάντας χ 25.4). Π.χ. ελαστικό 215/45/17 έχει διάμετρο = 2 χ (215χ 45/100) + (17χ25.4) = 625.3mm
Για να μην επηρεάσουμε υπέρμετρα την γεωμετρία της ανάρτησης καλό είναι να παραμένουμε στην αρχική διάμετρο ή έστω να έχουμε μια απόκλιση κοντά στο 3% στο νέο σετ ελαστικών. Θα μπορούσαμε λοιπόν στο παράδειγμά μας να πάμε σε ελαστικά 245/35/18, αν αυτά χωράνε στους θόλους (σ.σ: τις αλυσίδες τις υπολογίσατε αν τις χρειαστείτε;). Άποψή μας είναι ότι πρέπει να διατηρείται την επιλογή του κατασκευαστή.
Οικονομία
Όσον αφορά στα ελαστικά που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή ένωση αυτά συνοδεύονται από την ενεργειακή ετικέτα. Οι ενδείξεις της αφορούν στην οικονομία καυσίμου (αντίσταση κύλισης), το κράτημα σε βρεγμένο οδόστρωμα και τον θόρυβο κύλισης των ελαστικών.
Κρίσιμο ερώτημα είναι τι κάνουμε καθημερινά με το αυτοκίνητο μας: Κινούμαστε μποτιλιαρισμένοι στην πόλη και μας πιάνει άγχος κάθε φορά που ανάβει το λαμπάκι ανεφοδιασμού; Τότε χρειαζόμαστε ένα ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης που εξοικονομεί καύσιμο. Με οικονομία της τάξεως του 3% στο καύσιμο το σετ αυτό θα έχει επιστρέψει το κόστος του, προτού το αντικαταστήσουμε. Προσοχή (!) αγοράζοντας ένα φθηνό σετ ελαστικών για να γλυτώσουμε 100 ευρώ, αν αυτό έχει υψηλή αντίσταση κύλισης στην πράξη ξοδεύουμε πολύ περισσότερα χρήματα, σταδιακά, λόγω αύξησης της κατανάλωσης. Επιλέγοντας ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης δεν μπορεί να έχουμε στο μυαλό μας ένα ταξίδι αστραπή με ταχύτητες κοντά στην τελική και «ηρωικά» περάσματα από τις στροφές πριν το χωριό με όλη την οικογένεια και τις αποσκευές. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε ένα ελαστικό με καλό κράτημα και υψηλό δείκτη ταχύτητας. Οι δείκτες που αναγράφονται στα ελαστικά είναι: Q 160 χλμ./ώρα, R 170 χλμ./ώρα, S 180 χλμ./ώρα, T190 χλμ./ώρα, H 210 χλμ./ώρα, V 240 χλμ./ώρα, W 270 χλμ./ώρα, Y 300 χλμ./ώρα, VR >210 χλμ./ώρα, ZR >240 χλμ./ώρα.
Αν έχετε χούι να ανεβαίνετε στα πεζοδρόμια χρειάζεστε ελαστικό με ενισχυμένο σκελετό. Αν κινείστε σε χώμα, λάσπη θέλετε ένα πέλμα μεικτών συνθηκών, εάν έχετε 4κίνητο SUV και δεν βγαίνετε εκτός ασφάλτου, υπάρχουν ασφάλτινα ελαστικά που καλό είναι να τοποθετήσετε γιατί τα ελαστικά μεικτών συνθηκών αυξάνουν την κατανάλωση. Αν έχετε αυτοκίνητο πόλης τότε τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης θα σας κάνουν οικονομία. Αν έχετε ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο και στόχος σας είναι βασικά η οικονομία επιλέξτε ένα ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης. Αν υπάρχει βέβαια στη διάστασή σας γιατί πολλά οικογενειακά μοντέλα πωλούνται με ζάντες 18 ή 19 ιντσών. Αν έχετε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων σίγουρα χρειάζεστε σπορ λάστιχο αλλά καλό είναι να αποφεύγονται οι υπερβολές. Τα ελαστικά επιδόσεων επηρεάζονται από τις μεταβολές της θερμοκρασίας, φθείρονται γρήγορα, δεν είναι άνετα, αλλά κρατάνε όταν στρίβεις.
Ημερομηνία παραγωγής
Κοντολογίς κάντε μια ιεράρχηση αναγκών και καταλήξτε τι ακριβώς χρειάζεστε προτού επισκεφτείτε το εξειδικευμένο κατάστημα ελαστικών. Φτάνοντας εκεί θα σας προτείνουν διάφορες επιλογές, μη καταλήξετε σε κάποια με βάση την τιμή. Δείτε την ενεργειακή ετικέτα, όσο πιο κοντά στο Α τόσο το καλύτερο. Αν επιλέξετε ένα σετ ελαστικών που δε κρατά καλά στο βρεγμένο και αυτό γίνει λόγος για μια μικρή έξοδο/σύγκρουση πιθανόν το 50αρικο που γλυτώσατε να σας οδηγήσει σε έξοδα 5000 ευρώ.
Τέλος δείτε την ημερομηνία παραγωγής των ελαστικών. Δε χρειάζονται υστερίες μια χαρά είναι ένα σετ ελαστικών που έχει παραχθεί κάποιους μήνες πριν (έως 15) αρκεί να έχει διατηρηθεί στις ενδεδειγμένες συνθήκες πίεσης, υγρασίας, θερμοκρασίας. Οι μεγάλοι κατασκευαστές ελαστικών διαθέτουν στη χώρα μας τέτοιες εγκαταστάσεις.
http://www.newsauto.gr
ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ, μηχανολόγου μηχανικού
Καταρχάς, να σημειώσουμε πως αναβάλλοντας την αλλαγή ελαστικών δεν κάνουμε οικονομία καθώς ένα σετ σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο έχει διάρκεια ζωής περίπου 4 χρόνια ή 40.000km. Αν εμείς κρατήσουμε το ίδιο σετ ελαστικών 5 χρόνια ή 50.000km θα «εξοικονομήσουμε» ένα σετ μετά από 20 χρόνια ή 200.000km! Πιο πιθανό είναι να έχουμε αλλάξει αυτοκίνητο νωρίτερα, ενώ ταυτόχρονα η κυκλοφορία μ’ ένα σετ φθαρμένων ελαστικών εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους.
Πρώτο ερώτημα λοιπόν η διάσταση: Διατηρούμε ίδια ή αλλάζουμε; Αν αλλάζουμε καλό είναι να έχουμε υπόψη μας τον τύπο: Διάμετρος = 2 χ (πλάτος χ προφίλ/100) + (ίντσες ζάντας χ 25.4). Π.χ. ελαστικό 215/45/17 έχει διάμετρο = 2 χ (215χ 45/100) + (17χ25.4) = 625.3mm
Για να μην επηρεάσουμε υπέρμετρα την γεωμετρία της ανάρτησης καλό είναι να παραμένουμε στην αρχική διάμετρο ή έστω να έχουμε μια απόκλιση κοντά στο 3% στο νέο σετ ελαστικών. Θα μπορούσαμε λοιπόν στο παράδειγμά μας να πάμε σε ελαστικά 245/35/18, αν αυτά χωράνε στους θόλους (σ.σ: τις αλυσίδες τις υπολογίσατε αν τις χρειαστείτε;). Άποψή μας είναι ότι πρέπει να διατηρείται την επιλογή του κατασκευαστή.
Οικονομία
Όσον αφορά στα ελαστικά που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή ένωση αυτά συνοδεύονται από την ενεργειακή ετικέτα. Οι ενδείξεις της αφορούν στην οικονομία καυσίμου (αντίσταση κύλισης), το κράτημα σε βρεγμένο οδόστρωμα και τον θόρυβο κύλισης των ελαστικών.
Κρίσιμο ερώτημα είναι τι κάνουμε καθημερινά με το αυτοκίνητο μας: Κινούμαστε μποτιλιαρισμένοι στην πόλη και μας πιάνει άγχος κάθε φορά που ανάβει το λαμπάκι ανεφοδιασμού; Τότε χρειαζόμαστε ένα ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης που εξοικονομεί καύσιμο. Με οικονομία της τάξεως του 3% στο καύσιμο το σετ αυτό θα έχει επιστρέψει το κόστος του, προτού το αντικαταστήσουμε. Προσοχή (!) αγοράζοντας ένα φθηνό σετ ελαστικών για να γλυτώσουμε 100 ευρώ, αν αυτό έχει υψηλή αντίσταση κύλισης στην πράξη ξοδεύουμε πολύ περισσότερα χρήματα, σταδιακά, λόγω αύξησης της κατανάλωσης. Επιλέγοντας ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης δεν μπορεί να έχουμε στο μυαλό μας ένα ταξίδι αστραπή με ταχύτητες κοντά στην τελική και «ηρωικά» περάσματα από τις στροφές πριν το χωριό με όλη την οικογένεια και τις αποσκευές. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε ένα ελαστικό με καλό κράτημα και υψηλό δείκτη ταχύτητας. Οι δείκτες που αναγράφονται στα ελαστικά είναι: Q 160 χλμ./ώρα, R 170 χλμ./ώρα, S 180 χλμ./ώρα, T190 χλμ./ώρα, H 210 χλμ./ώρα, V 240 χλμ./ώρα, W 270 χλμ./ώρα, Y 300 χλμ./ώρα, VR >210 χλμ./ώρα, ZR >240 χλμ./ώρα.
Αν έχετε χούι να ανεβαίνετε στα πεζοδρόμια χρειάζεστε ελαστικό με ενισχυμένο σκελετό. Αν κινείστε σε χώμα, λάσπη θέλετε ένα πέλμα μεικτών συνθηκών, εάν έχετε 4κίνητο SUV και δεν βγαίνετε εκτός ασφάλτου, υπάρχουν ασφάλτινα ελαστικά που καλό είναι να τοποθετήσετε γιατί τα ελαστικά μεικτών συνθηκών αυξάνουν την κατανάλωση. Αν έχετε αυτοκίνητο πόλης τότε τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης θα σας κάνουν οικονομία. Αν έχετε ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο και στόχος σας είναι βασικά η οικονομία επιλέξτε ένα ελαστικό χαμηλής αντίστασης κύλισης. Αν υπάρχει βέβαια στη διάστασή σας γιατί πολλά οικογενειακά μοντέλα πωλούνται με ζάντες 18 ή 19 ιντσών. Αν έχετε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων σίγουρα χρειάζεστε σπορ λάστιχο αλλά καλό είναι να αποφεύγονται οι υπερβολές. Τα ελαστικά επιδόσεων επηρεάζονται από τις μεταβολές της θερμοκρασίας, φθείρονται γρήγορα, δεν είναι άνετα, αλλά κρατάνε όταν στρίβεις.
Ημερομηνία παραγωγής
Κοντολογίς κάντε μια ιεράρχηση αναγκών και καταλήξτε τι ακριβώς χρειάζεστε προτού επισκεφτείτε το εξειδικευμένο κατάστημα ελαστικών. Φτάνοντας εκεί θα σας προτείνουν διάφορες επιλογές, μη καταλήξετε σε κάποια με βάση την τιμή. Δείτε την ενεργειακή ετικέτα, όσο πιο κοντά στο Α τόσο το καλύτερο. Αν επιλέξετε ένα σετ ελαστικών που δε κρατά καλά στο βρεγμένο και αυτό γίνει λόγος για μια μικρή έξοδο/σύγκρουση πιθανόν το 50αρικο που γλυτώσατε να σας οδηγήσει σε έξοδα 5000 ευρώ.
Τέλος δείτε την ημερομηνία παραγωγής των ελαστικών. Δε χρειάζονται υστερίες μια χαρά είναι ένα σετ ελαστικών που έχει παραχθεί κάποιους μήνες πριν (έως 15) αρκεί να έχει διατηρηθεί στις ενδεδειγμένες συνθήκες πίεσης, υγρασίας, θερμοκρασίας. Οι μεγάλοι κατασκευαστές ελαστικών διαθέτουν στη χώρα μας τέτοιες εγκαταστάσεις.
http://www.newsauto.gr
Δημοσίευση σχολίου