0

Το ποδή­λατο σιγά σιγά επι­στρέ­φει στη ζωή μας, προς το παρόν σαν μέσο προ­σω­πι­κής μετα­κί­νη­σης και ψυχα­γω­γίας. Θέμα πια τηλε­ο­πτι­κών εκπο­μπών και...
τοπι­κών εκδη­λώ­σεων, αρχί­ζει να κάνει αισθητή την παρου­σία του στις ελλη­νι­κές πόλεις. Και όσο η κρίση βαθαί­νει, όσο τα εισο­δή­ματά μας μειώ­νο­νται, όσο η τιμή του πετρε­λαίου αυξά­νε­ται, όσο τα περι­βαλ­λο­ντικά προ­βλή­ματα ευαι­σθη­το­ποιούν όλο και περισ­σό­τε­ρους, τόσο η ανά­γκη του ποδη­λά­του γίνε­ται πιο άμεση και πιο πιεστική.

Αλλά η επά­νο­δος του ποδη­λά­του δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τις προ­σω­πι­κές μας μετα­κι­νή­σεις και τις ψυχα­γω­γι­κές μας ανά­γκες. Οι σοβα­ρές ελλεί­ψεις πετρε­λαίου που έχουν αρχί­σει να παρου­σιά­ζο­νται διε­θνώς (η παρα­γωγή πετρε­λαίου παρα­μέ­νει καθη­λω­μένη στα επί­πεδα του 2005 παρά τη συνε­χώς αυξα­νό­μενη ζήτηση — Peak Oil)), έχουν αρχί­σει να επι­βάλ­λουν την επα­νε­ξέ­ταση των τεχνο­λο­γιών μετα­φο­ράς στο εσω­τε­ρικό των ευρω­παϊ­κών πόλεων. Υπο­λο­γί­ζε­ται ότι το 25% και πολύ περισ­σό­τερο των μετα­φο­ρών εντός πόλεων μπο­ρεί να εξυ­πη­ρε­τη­θεί από φορ­τηγά ποδή­λατα ανα­κου­φί­ζο­ντας τις ευρω­παϊ­κές πόλεις από την κυκλο­φο­ριακή συμ­φό­ρηση και την περι­βαλ­λο­ντική μόλυνση, εξοι­κο­νο­μώ­ντας τερά­στιες ποσό­τη­τες πετρε­λαίου και ανοί­γο­ντας τον δρόμο για νέες θέσεις εργα­σίας. Ένα ευρω­παϊκό πρό­γραμμα, το CycleLogistics, και ένα γερ­μα­νικό, το “Ich ersetze ein Auto



(“Αντι­κα­θι­στώ ένα αυτο­κί­νητο”), εξε­τά­ζουν αυτόν τον καιρό την εφαρ­μογή των φορ­τη­γών ποδη­λά­των στις ενδο­α­στι­κές μετα­φο­ρές. Είναι φανερό ότι μέσα στις συν­θή­κες της κρί­σης το φορ­τηγό ποδή­λατο αρχί­ζει να απο­κτά μεγάλη οικο­νο­μική σημα­σία. Μια αλη­θινά πρά­σινη μπίζ­νες (και όχι κάποια πολιτικο-προπαγανδιστική αρλού­μπα) μπο­ρεί πλέον να ανα­πτυ­χθεί διευ­ρύ­νο­ντας τον ορί­ζο­ντα των επαγ­γελ­μα­τι­κών δρα­στη­ριο­τή­των των νέων ανθρώ­πων, για τους οποί­ους οι παρα­δο­σια­κές δου­λειές σιγά σιγά εξαφανίζονται.



Ήδη, έγινε προ και­ρού γνω­στό ότι οι πρώ­τες εται­ρείες κού­ριερ με ποδή­λατα εμφα­νί­στη­καν στην Αθήνα και στη Θεσ­σα­λο­νίκη — ενδε­χο­μέ­νως και σε άλλες πόλεις. Είναι ένα πολύ ενδια­φέ­ρον πρώτο βήμα για την είσοδο του ποδη­λά­του στην οικο­νο­μική ζωή — ένα ωραίο δείγμα σκέ­ψης out-of-the-box. Αλλά ο ρόλος του ποδη­λά­του εργα­σίας είναι ευρύ­τε­ρος και δεν περιο­ρί­ζε­ται μόνο στις υπη­ρε­σίες κού­ριερ και στη μετα­φορά πολύ ελα­φρών φορ­τίων. Μπο­ρεί να καλύ­ψει με τον οικο­νο­μι­κό­τερο τρόπο και τις ανά­γκες επι­χει­ρή­σεων, επαγ­γελ­μα­τιών, τεχνι­τών, παρό­χων δια­φό­ρων υπη­ρε­σιών και ιδιω­τών. Για να βοη­θή­σουμε προς αυτή την κατεύ­θυνση και να κατα­δεί­ξουμε τις πραγ­μα­τικά μεγά­λες δυνα­τό­τη­τες των φορ­τη­γών ποδη­λά­των στις σημε­ρι­νές συν­θή­κες, ετοι­μά­σαμε τον Φάκελο: Φορ­τηγά Ποδή­λατα που περι­λαμ­βά­νει τα εξής άρθρα και αρχεία pdf:


Η Ευρώπη υπο­δέ­χε­ται τα φορ­τηγά ποδή­λατα. Ένα ενδια­φέ­ρον άρθρο από το on-line περιο­δικό Low-Tech, μετα­φρα­σμένο στα ελλη­νικά. Προ­σφέ­ρει ένα πολύ κατα­το­πι­στικό ρεπορ­τάζ για την επα­νεμ­φά­νιση των φορ­τη­γών ποδη­λά­των στις ευρω­παϊ­κές πόλεις, για τις οικο­νο­μι­κές και τεχνο­λο­γι­κές δυνα­τό­τη­τές τους και για τις πολ­λα­πλές επαγ­γελ­μα­τι­κές εφαρ­μο­γές τους. Σημα­ντι­κές είναι οι πλη­ρο­φο­ρίες που προ­σφέ­ρει για το ευρω­παϊκό πρό­γραμμα CycleLogistics και το γερ­μα­νικό “Ich ersetze ein Auto”. Στό­χος των δύο αυτών προ­γραμ­μά­των, που θα ολο­κλη­ρω­θούν το 2014, είναι η δια­τύ­πωση βιώ­σι­μων και μετα­βι­βά­σι­μων επι­χει­ρη­μα­τι­κών μοντέ­λων που θα αξιο­ποιούν την τεχνο­λο­γία των φορ­τη­γών ποδη­λά­των στην Ευρώπη.
Ένα παλιό μετα­φο­ρικό μέσο επι­στρέ­φει. Ένα παλαιό­τερο άρθρο μας που παρου­σί­αζε συνο­λικά τα φορ­τηγά ποδή­λατα. Γρά­φαμε τότε: “Είναι οχή­ματα που κινού­νται με την ανθρώ­πινη μυϊκή δύναμη και έχουν σχε­δια­στεί ειδικά ώστε να μπο­ρούν να μετα­φέ­ρουν μεγάλα φορ­τία. Πριν από την κατά­ληψη των πόλεων από το αυτο­κί­νητο, τα ποδή­λατα εργα­σίας ήταν τα κατ’ εξο­χήν μέσα τοπι­κών μετα­φο­ρών και χρη­σι­μο­ποιού­νταν για τη μετα­φορά ταχυ­δρο­μείου, ψωμιού, γάλα­τος κλπ. Τώρα που η οικο­νο­μική κρίση εξα­πλώ­νε­ται παντού και οι τιμές των καυ­σί­μων τρα­βούν την ανη­φόρα, τα ποδή­λατα εργα­σίας φαί­νε­ται πως επι­στρέ­φουν στις μεγα­λου­πό­λεις του κόσμου.”
Μια σύντομη ιστο­ρία των φορ­τη­γών ποδη­λά­των (pdf στα αγγλικά). Το φορ­τηγό ποδή­λατο δεν είναι σημε­ρινή εφεύ­ρεση. Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα στή­ριξε οικο­νο­μικά πολλά επαγ­γέλ­ματα μέσα στις πόλεις. Το εκτε­τα­μένο αυτό άρθρο από το πρό­γραμμα CycleLogistics εξε­τά­ζει την ιστο­ρία του φορ­τη­γού ποδη­λά­του σε μια σειρά ευρω­παϊ­κές χώρες. (Φυσικά, η Ελλάδα απουσιάζει…)
Φορ­τηγά ποδή­λατα — Το οικο­νο­μικό επι­χεί­ρημα (pdf στα αγγλικά). Ένα εικο­νο­γρα­φη­μένο έγγραφο του προ­γράμ­μα­τος CycleLogistics που συγκρί­νει το κόστος αγο­ράς και λει­τουρ­γίας ενός φορ­τη­γού ποδη­λά­του και ενός βαν για μετα­φο­ρές εντός πόλεων (με τιμές Σεπτεμ­βρίου 2011). Συγκρί­νε­ται επί­σης το κόστος παρά­δο­σης δια­φό­ρων δεμά­των. Η σύγκριση είναι συντρι­πτικά υπέρ του φορ­τη­γού ποδηλάτου.
Τύποι φορ­τη­γών ποδη­λά­των (pdf στα αγγλικά). Ένα πραγ­μα­τικά πολύ­τιμο έγγραφο που παρου­σιά­ζει συνο­πτικά τους τύπους φορ­τη­γών ποδη­λά­των στην Ευρώπη, με φωτο­γρα­φία του ποδη­λά­του, όνομα κατα­σκευα­στή, τιμή, βάρος ποδη­λά­του, μέγι­στο φορ­τίο, δια­στά­σεις χώρου φόρ­τω­σης και διεύ­θυνση Ίντερ­νετ. Αν σας ενδια­φέ­ρουν τα φορ­τηγά ποδή­λατα, σίγουρα αυτό το pdf θα σας ανοί­ξει δρό­μους για πλη­ρο­φο­ρίες και επα­φές. Σημεί­ωση: Επειδή το έγγραφο είναι μεγάλο, θα πρέ­πει να ζου­μά­ρετε για να το διαβάσετε.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top