Το ποδήλατο σιγά σιγά επιστρέφει στη ζωή μας, προς το παρόν σαν μέσο προσωπικής μετακίνησης και ψυχαγωγίας. Θέμα πια τηλεοπτικών εκπομπών και...
τοπικών εκδηλώσεων, αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία του στις ελληνικές πόλεις. Και όσο η κρίση βαθαίνει, όσο τα εισοδήματά μας μειώνονται, όσο η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται, όσο τα περιβαλλοντικά προβλήματα ευαισθητοποιούν όλο και περισσότερους, τόσο η ανάγκη του ποδηλάτου γίνεται πιο άμεση και πιο πιεστική.
Αλλά η επάνοδος του ποδηλάτου δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τις προσωπικές μας μετακινήσεις και τις ψυχαγωγικές μας ανάγκες. Οι σοβαρές ελλείψεις πετρελαίου που έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται διεθνώς (η παραγωγή πετρελαίου παραμένει καθηλωμένη στα επίπεδα του 2005 παρά τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση — Peak Oil)), έχουν αρχίσει να επιβάλλουν την επανεξέταση των τεχνολογιών μεταφοράς στο εσωτερικό των ευρωπαϊκών πόλεων. Υπολογίζεται ότι το 25% και πολύ περισσότερο των μεταφορών εντός πόλεων μπορεί να εξυπηρετηθεί από φορτηγά ποδήλατα ανακουφίζοντας τις ευρωπαϊκές πόλεις από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την περιβαλλοντική μόλυνση, εξοικονομώντας τεράστιες ποσότητες πετρελαίου και ανοίγοντας τον δρόμο για νέες θέσεις εργασίας. Ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, το CycleLogistics, και ένα γερμανικό, το “Ich ersetze ein Auto”
(“Αντικαθιστώ ένα αυτοκίνητο”), εξετάζουν αυτόν τον καιρό την εφαρμογή των φορτηγών ποδηλάτων στις ενδοαστικές μεταφορές. Είναι φανερό ότι μέσα στις συνθήκες της κρίσης το φορτηγό ποδήλατο αρχίζει να αποκτά μεγάλη οικονομική σημασία. Μια αληθινά πράσινη μπίζνες (και όχι κάποια πολιτικο-προπαγανδιστική αρλούμπα) μπορεί πλέον να αναπτυχθεί διευρύνοντας τον ορίζοντα των επαγγελματικών δραστηριοτήτων των νέων ανθρώπων, για τους οποίους οι παραδοσιακές δουλειές σιγά σιγά εξαφανίζονται.
Ήδη, έγινε προ καιρού γνωστό ότι οι πρώτες εταιρείες κούριερ με ποδήλατα εμφανίστηκαν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη — ενδεχομένως και σε άλλες πόλεις. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον πρώτο βήμα για την είσοδο του ποδηλάτου στην οικονομική ζωή — ένα ωραίο δείγμα σκέψης out-of-the-box. Αλλά ο ρόλος του ποδηλάτου εργασίας είναι ευρύτερος και δεν περιορίζεται μόνο στις υπηρεσίες κούριερ και στη μεταφορά πολύ ελαφρών φορτίων. Μπορεί να καλύψει με τον οικονομικότερο τρόπο και τις ανάγκες επιχειρήσεων, επαγγελματιών, τεχνιτών, παρόχων διαφόρων υπηρεσιών και ιδιωτών. Για να βοηθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση και να καταδείξουμε τις πραγματικά μεγάλες δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων στις σημερινές συνθήκες, ετοιμάσαμε τον Φάκελο: Φορτηγά Ποδήλατα που περιλαμβάνει τα εξής άρθρα και αρχεία pdf:
Η Ευρώπη υποδέχεται τα φορτηγά ποδήλατα. Ένα ενδιαφέρον άρθρο από το on-line περιοδικό Low-Tech, μεταφρασμένο στα ελληνικά. Προσφέρει ένα πολύ κατατοπιστικό ρεπορτάζ για την επανεμφάνιση των φορτηγών ποδηλάτων στις ευρωπαϊκές πόλεις, για τις οικονομικές και τεχνολογικές δυνατότητές τους και για τις πολλαπλές επαγγελματικές εφαρμογές τους. Σημαντικές είναι οι πληροφορίες που προσφέρει για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CycleLogistics και το γερμανικό “Ich ersetze ein Auto”. Στόχος των δύο αυτών προγραμμάτων, που θα ολοκληρωθούν το 2014, είναι η διατύπωση βιώσιμων και μεταβιβάσιμων επιχειρηματικών μοντέλων που θα αξιοποιούν την τεχνολογία των φορτηγών ποδηλάτων στην Ευρώπη.
Ένα παλιό μεταφορικό μέσο επιστρέφει. Ένα παλαιότερο άρθρο μας που παρουσίαζε συνολικά τα φορτηγά ποδήλατα. Γράφαμε τότε: “Είναι οχήματα που κινούνται με την ανθρώπινη μυϊκή δύναμη και έχουν σχεδιαστεί ειδικά ώστε να μπορούν να μεταφέρουν μεγάλα φορτία. Πριν από την κατάληψη των πόλεων από το αυτοκίνητο, τα ποδήλατα εργασίας ήταν τα κατ’ εξοχήν μέσα τοπικών μεταφορών και χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά ταχυδρομείου, ψωμιού, γάλατος κλπ. Τώρα που η οικονομική κρίση εξαπλώνεται παντού και οι τιμές των καυσίμων τραβούν την ανηφόρα, τα ποδήλατα εργασίας φαίνεται πως επιστρέφουν στις μεγαλουπόλεις του κόσμου.”
Μια σύντομη ιστορία των φορτηγών ποδηλάτων (pdf στα αγγλικά). Το φορτηγό ποδήλατο δεν είναι σημερινή εφεύρεση. Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα στήριξε οικονομικά πολλά επαγγέλματα μέσα στις πόλεις. Το εκτεταμένο αυτό άρθρο από το πρόγραμμα CycleLogistics εξετάζει την ιστορία του φορτηγού ποδηλάτου σε μια σειρά ευρωπαϊκές χώρες. (Φυσικά, η Ελλάδα απουσιάζει…)
Φορτηγά ποδήλατα — Το οικονομικό επιχείρημα (pdf στα αγγλικά). Ένα εικονογραφημένο έγγραφο του προγράμματος CycleLogistics που συγκρίνει το κόστος αγοράς και λειτουργίας ενός φορτηγού ποδηλάτου και ενός βαν για μεταφορές εντός πόλεων (με τιμές Σεπτεμβρίου 2011). Συγκρίνεται επίσης το κόστος παράδοσης διαφόρων δεμάτων. Η σύγκριση είναι συντριπτικά υπέρ του φορτηγού ποδηλάτου.
Τύποι φορτηγών ποδηλάτων (pdf στα αγγλικά). Ένα πραγματικά πολύτιμο έγγραφο που παρουσιάζει συνοπτικά τους τύπους φορτηγών ποδηλάτων στην Ευρώπη, με φωτογραφία του ποδηλάτου, όνομα κατασκευαστή, τιμή, βάρος ποδηλάτου, μέγιστο φορτίο, διαστάσεις χώρου φόρτωσης και διεύθυνση Ίντερνετ. Αν σας ενδιαφέρουν τα φορτηγά ποδήλατα, σίγουρα αυτό το pdf θα σας ανοίξει δρόμους για πληροφορίες και επαφές. Σημείωση: Επειδή το έγγραφο είναι μεγάλο, θα πρέπει να ζουμάρετε για να το διαβάσετε.
τοπικών εκδηλώσεων, αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία του στις ελληνικές πόλεις. Και όσο η κρίση βαθαίνει, όσο τα εισοδήματά μας μειώνονται, όσο η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται, όσο τα περιβαλλοντικά προβλήματα ευαισθητοποιούν όλο και περισσότερους, τόσο η ανάγκη του ποδηλάτου γίνεται πιο άμεση και πιο πιεστική.
Αλλά η επάνοδος του ποδηλάτου δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τις προσωπικές μας μετακινήσεις και τις ψυχαγωγικές μας ανάγκες. Οι σοβαρές ελλείψεις πετρελαίου που έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται διεθνώς (η παραγωγή πετρελαίου παραμένει καθηλωμένη στα επίπεδα του 2005 παρά τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση — Peak Oil)), έχουν αρχίσει να επιβάλλουν την επανεξέταση των τεχνολογιών μεταφοράς στο εσωτερικό των ευρωπαϊκών πόλεων. Υπολογίζεται ότι το 25% και πολύ περισσότερο των μεταφορών εντός πόλεων μπορεί να εξυπηρετηθεί από φορτηγά ποδήλατα ανακουφίζοντας τις ευρωπαϊκές πόλεις από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την περιβαλλοντική μόλυνση, εξοικονομώντας τεράστιες ποσότητες πετρελαίου και ανοίγοντας τον δρόμο για νέες θέσεις εργασίας. Ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, το CycleLogistics, και ένα γερμανικό, το “Ich ersetze ein Auto”
(“Αντικαθιστώ ένα αυτοκίνητο”), εξετάζουν αυτόν τον καιρό την εφαρμογή των φορτηγών ποδηλάτων στις ενδοαστικές μεταφορές. Είναι φανερό ότι μέσα στις συνθήκες της κρίσης το φορτηγό ποδήλατο αρχίζει να αποκτά μεγάλη οικονομική σημασία. Μια αληθινά πράσινη μπίζνες (και όχι κάποια πολιτικο-προπαγανδιστική αρλούμπα) μπορεί πλέον να αναπτυχθεί διευρύνοντας τον ορίζοντα των επαγγελματικών δραστηριοτήτων των νέων ανθρώπων, για τους οποίους οι παραδοσιακές δουλειές σιγά σιγά εξαφανίζονται.
Ήδη, έγινε προ καιρού γνωστό ότι οι πρώτες εταιρείες κούριερ με ποδήλατα εμφανίστηκαν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη — ενδεχομένως και σε άλλες πόλεις. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον πρώτο βήμα για την είσοδο του ποδηλάτου στην οικονομική ζωή — ένα ωραίο δείγμα σκέψης out-of-the-box. Αλλά ο ρόλος του ποδηλάτου εργασίας είναι ευρύτερος και δεν περιορίζεται μόνο στις υπηρεσίες κούριερ και στη μεταφορά πολύ ελαφρών φορτίων. Μπορεί να καλύψει με τον οικονομικότερο τρόπο και τις ανάγκες επιχειρήσεων, επαγγελματιών, τεχνιτών, παρόχων διαφόρων υπηρεσιών και ιδιωτών. Για να βοηθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση και να καταδείξουμε τις πραγματικά μεγάλες δυνατότητες των φορτηγών ποδηλάτων στις σημερινές συνθήκες, ετοιμάσαμε τον Φάκελο: Φορτηγά Ποδήλατα που περιλαμβάνει τα εξής άρθρα και αρχεία pdf:
Η Ευρώπη υποδέχεται τα φορτηγά ποδήλατα. Ένα ενδιαφέρον άρθρο από το on-line περιοδικό Low-Tech, μεταφρασμένο στα ελληνικά. Προσφέρει ένα πολύ κατατοπιστικό ρεπορτάζ για την επανεμφάνιση των φορτηγών ποδηλάτων στις ευρωπαϊκές πόλεις, για τις οικονομικές και τεχνολογικές δυνατότητές τους και για τις πολλαπλές επαγγελματικές εφαρμογές τους. Σημαντικές είναι οι πληροφορίες που προσφέρει για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CycleLogistics και το γερμανικό “Ich ersetze ein Auto”. Στόχος των δύο αυτών προγραμμάτων, που θα ολοκληρωθούν το 2014, είναι η διατύπωση βιώσιμων και μεταβιβάσιμων επιχειρηματικών μοντέλων που θα αξιοποιούν την τεχνολογία των φορτηγών ποδηλάτων στην Ευρώπη.
Ένα παλιό μεταφορικό μέσο επιστρέφει. Ένα παλαιότερο άρθρο μας που παρουσίαζε συνολικά τα φορτηγά ποδήλατα. Γράφαμε τότε: “Είναι οχήματα που κινούνται με την ανθρώπινη μυϊκή δύναμη και έχουν σχεδιαστεί ειδικά ώστε να μπορούν να μεταφέρουν μεγάλα φορτία. Πριν από την κατάληψη των πόλεων από το αυτοκίνητο, τα ποδήλατα εργασίας ήταν τα κατ’ εξοχήν μέσα τοπικών μεταφορών και χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά ταχυδρομείου, ψωμιού, γάλατος κλπ. Τώρα που η οικονομική κρίση εξαπλώνεται παντού και οι τιμές των καυσίμων τραβούν την ανηφόρα, τα ποδήλατα εργασίας φαίνεται πως επιστρέφουν στις μεγαλουπόλεις του κόσμου.”
Μια σύντομη ιστορία των φορτηγών ποδηλάτων (pdf στα αγγλικά). Το φορτηγό ποδήλατο δεν είναι σημερινή εφεύρεση. Μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα στήριξε οικονομικά πολλά επαγγέλματα μέσα στις πόλεις. Το εκτεταμένο αυτό άρθρο από το πρόγραμμα CycleLogistics εξετάζει την ιστορία του φορτηγού ποδηλάτου σε μια σειρά ευρωπαϊκές χώρες. (Φυσικά, η Ελλάδα απουσιάζει…)
Φορτηγά ποδήλατα — Το οικονομικό επιχείρημα (pdf στα αγγλικά). Ένα εικονογραφημένο έγγραφο του προγράμματος CycleLogistics που συγκρίνει το κόστος αγοράς και λειτουργίας ενός φορτηγού ποδηλάτου και ενός βαν για μεταφορές εντός πόλεων (με τιμές Σεπτεμβρίου 2011). Συγκρίνεται επίσης το κόστος παράδοσης διαφόρων δεμάτων. Η σύγκριση είναι συντριπτικά υπέρ του φορτηγού ποδηλάτου.
Τύποι φορτηγών ποδηλάτων (pdf στα αγγλικά). Ένα πραγματικά πολύτιμο έγγραφο που παρουσιάζει συνοπτικά τους τύπους φορτηγών ποδηλάτων στην Ευρώπη, με φωτογραφία του ποδηλάτου, όνομα κατασκευαστή, τιμή, βάρος ποδηλάτου, μέγιστο φορτίο, διαστάσεις χώρου φόρτωσης και διεύθυνση Ίντερνετ. Αν σας ενδιαφέρουν τα φορτηγά ποδήλατα, σίγουρα αυτό το pdf θα σας ανοίξει δρόμους για πληροφορίες και επαφές. Σημείωση: Επειδή το έγγραφο είναι μεγάλο, θα πρέπει να ζουμάρετε για να το διαβάσετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου